Een vrije Nederlandse vertaling van het interview dat onze Zweedse collega Lilja had met Robin Furth, schrijfster van The Dark Tower Concordance boeken (die in 2008 in een Nederlandse vertaling zullen verschijnen en waaraan ook 6 fans meewerken).
18 april 2007
Voor degenen die je nog niet kennen, of je boeken over de Donkere Toren (Concordance), kun je wat meer vertellen over jezelf en hoe je bij Stephen King terecht bent gekomen?
Ik startte met werken voor King ergens in 2000, het jaar na zijn verschrikkelijke ongeluk. Over Leven en Schrijven was uitgegeven, en hij zocht iemand die de duizenden verhalen kon uitzoeken die hij toegestuurd had gekregen als reactie op het boek. Hij wilde een armlastige student helpen, en zocht contact met Burt Hatlen, een van mijn professoren van Maine Univerity, die toevallig ook een van Steve’s oude adviseurs was. Burt wist dat ik schreef, dat ik van fantasy en sci-fi hield, en dat ik een fan was van Steve’s werk. En, gelukkig voor mij, droeg hij me voor bij Stephen King. Aan het einde van de opdracht ging ik naar Steve’s kantoor en ontmoette de man zelf. Hij vroeg me of ik nog meer werk wilde, omdat hij weer aan de Donkere Toren serie wilde gaan schrijven en iemand nodig had die lijsten van karakters en plaatsen kon maken, en op welke pagina’s dat teruggevonden kon worden. (Hij wilde de mogelijkheid om telkens te controleren of het plot en de karakters nog steeds klopten). Om een lang verhaal kort te maken: toen Steve vroeg of ik de job wilde hebben zei ik JA (!). Verbazingwekkend hoe die ene JA, mijn innerlijke uitzicht heeft veranderd.
Was je ook in voor de comic? Ik neem aan dat je bemoeienis nodig was gedurende het hele project?
Ja, inderdaad. Ik was erbij toen de meeting tussen Steve, Chuck Verrill en Marvel plaatsvond. (nou ja, niet lijfelijk maar wel via de telefoon.) Ik had zo lang doorgebracht in het Stephen King Universum, dat Steve dacht dat het wel een goed idee zou zijn als ik bij het Marvel project betrokken zou worden. Ik had nog nooit met comics gewerkt, maar ik hou van graphic novels en geïllustreerde boeken, dus ik was erg enthousiast over alles. Ook wilde ik graag zien hoe Roland en zijn vrienden die extra dimensie zouden ingaan, om gezichten te hebben, en lichamen die door de ruimte bewegen.
Veel fans voelen dat de comic meer jouw verhaal is dan dat van King. Kun je wat licht brengen in wat jouw en zijn rollen waren in het maken van de comic, om dat gevoel bij de fans weg te nemen?
Het verhaal dat in de eerste zeven comics wordt verteld, is Steve’s verhaal. Het verhaal dat hij vertelde in Tovenaarsglas. Mijn job was het om het verhaal in een nieuw formaat te gieten, wat betekende dat er scènes geschrapt moesten worden, en andere toegevoegd. Soms voegde ik wat stukjes uit andere Donkere Toren boeken toe, zoals de scene in nummer 1, waar Roland en zijn vrienden een valkeniersklas bijwonen. Een verhaal omvormen naar een comic, is een beetje als het schrijven voor een filmscenario. Alles moet visueel zijn, en je moet je lezer alles via acties vertellen. Daarom is mijn echte doel geweest om trouw te blijven aan Steve’s visie, zijn visie over het hele verhaal van de zeven boeken. Ik heb hard geprobeerd het gezicht van mijn vader te herinneren, say thankya. Alle verhalen en verhaallijnen gingen eerst naar Steve, dus hij was niet alleen de originele auteur, maar ook de eindredacteur!
Dus je hebt de basis verhaallijn van King in het script hebt verwerkt voor de comic. En toen zorgde Peter David ervoor dat het zou passen in de comic zelf?
De technische term voor wat ik heb gedaan is ‘plotting’. Het was aan de basis mijn taak om Steve’s verhaal in zeven comics te krijgen van elk zo’n 22 pagina’s dik, en toch, ondanks het snijden in het verhaal, het verhaal en de karakters trouw te laten blijven aan de originele versie. Peters taak was om een dialoog te maken die de karakters laten klinken als in het boek, dus eigenlijk om het ritme van Mid-World te pakken te krijgen.
Gebeurde het ook dat King zelf fouten maakte waarop je hem moest wijzen? Ik bedoel, dat was gedeeltelijk waarom je The Concordance deed toch, om dergelijke fouten te voorkomen?
Het verbazingwekkende van zo’n groot denkbeeldig Universum is dat het bijna onmogelijk is om elk detail te onthouden. Dat is bijna het zelfde als alle levensverhalen van alle mensen die je ooit hebt ontmoet onthouden, samen met de omgeving van elke stad en elk land dat je ooit hebt bezocht. Terwijl Steve aan de laatste drie boeken schreef van de Donkere Toren, moest ik erop letten dat iedereen (en elke plaats) op de juiste plek was. Om dat te doen heb ik een database gemaakt, waarin elke persoon en locatie ooit is begonnen in het verhaal, en hoe hun historie, familie en belangrijke gebeurtenissen stonden. The Concordance is het schriftelijke bewijs van die database. Toen ik een kind was, wilde ik geschiedenisschrijver (folklorist) worden, en dat is eigenlijk ook precies wat ik heb gedaan. Alleen de folklore en geschiedenis van Mid-World en niet van onze eigen wereld.
Hoe fris was je geheugen over de Donkere Toren toen je de Concordances deed? Moest je veel terug lezen of zit het nu voorgoed in je hoofd?
Het zit wel voorgoed in mijn hoofd… Toen een week geleden John Barber van Marvel me vroeg om de pistolen van Deschain, en ook de pistolen die andere scherpschutters gebruikten te beschrijven, bedacht ik me dat nog. Ik wist zelfs nog met welke kogels Roland zijn pistolen moest laden! (als je dat wilt weten moet je de Concordances maar eens lezen: in Clements Guns and sporting goods in de Our World Places wordt dit beschreven).
Ben je bezorgd nu je je niet meer aan het verhaal van King kunt houden, het verhaal dat belangrijke gebeurtenissen beschrijft die niet in de boeken voorkomen?
Ik denk er veel aan, speciaal omdat het trouw blijven aan de boeken zo belangrijk voor me is. Gelukkig zijn de Donkere Toren boeken doorspekt met verhalen over Rolands jeugd, en over zijn vrienden Alain en Cuthbert, dus dat hielp me wel. Ik heb ook vrienden gemaakt met Roland’s Ka-tet door de jaren heen, dus als ik wat wil weten vraag ik het hen gewoon. Ik weet het, het klinkt raar, maar het is waar…
Vind je dat King en jij zoveel samen gewerkt hebben dat je weet wat hij wil en verwacht?
Dat is altijd gevaarlijk om aan te nemen. Zoals Eddie Dean zou zeggen: Iets aannemen maakt een sukkel van jou en mij! Alles wat je kunt doen is je uiterste best.
King heeft dus het laatste woord. Heeft hij je gevraagd om dingen aan te passen, en zo ja – kun je me vertellen wat dit was?
Steve is geweldig geweest. Hij heeft me niet gevraagd om iets te veranderen. In feite vertelde hij me dat ik op de Straal was, wat een groot compliment is.
Je schrijft ook een serie artikelen/verhalen over Mid-World geschiedenis. Kun je me hier meer over vertellen?
Die waren echt heel leuk om te schrijven. Zoals ik al eerder zei verzamel ik de folkloristische Mid-World verhalen al jaren. Soms is het een leuk verhaal, soms is het maar een zaadje, maar ze groeiden in mijn hoofd, en zijn zo groot geworden dat ik ze kan transplanteren, als je begrijpt wat ik bedoel.
Zijn dat jouw uitvindingen, of is King ook hierbij betrokken, en zijn ze niet alleen gebaseerd op wat hij schreef in de boeken?
Die zijn van allebei wat. Ik baseer mijn verhalen altijd op iets uit De Donkere Toren boeken, of op hints die je in een van de verhalen kreeg. Een voorbeeld: het verhaal over de orignele pistolen van Deschain, combineert een verhaal van Arthur Eld’s oorlog met de slang Saita, dat we op een paneel zien dat in kasteel Discordia hangt – met de creatie van het Kingdom of All-World en de roots van de scherpschutters. Ik probeer altijd mijn ideeen aan King voor te leggen, om er zeker van te zijn dat hij er geen problemen mee heeft. Soms wil hij verrast worden, en draaien we onze plaatsen om: dan mag ik hem een verhaal vertellen.
En de plattegronden van Mid-World waarmee je bezig bent? Zijn deze ook van jou, gebaseerd op wat King in zijn boeken schreef natuurlijk?
Het duurt heel lang om die plattegronden, zowel die in de Concordance als die in de comics, te maken. Om er een te maken moet ik teruggaan naar alle relevante scenes en plot gegevens. Bijvoorbeeld, om die van Hambry te maken, moest ik bedenken dat ik op de top stond van Cöos Hill, en van daaruit uitvogelen wat ik kon zien, hoever de dingen van me weg waren enzovoorts. Ik moest alle karakters volgen als zij van plaats naar plaats gingen. Het was een enorm werk, maar als je zeer zorgvuldig door de boeken gaat vind je alle informatie die je nodig hebt.
Hoe ver ben je nu in de serie? Zijn alle zeven comics nu klaar, en ben je bezig met de volgende serie?
Yep, de tweede verhaallijn is inmiddels klaar, en ik heb een opzet voor het verhaal voor de derde verhaallijn (13-18) al ingeleverd. Het helpt iedereen als ik ver vooruit blijf werken.
Ik neem aan dat je er van het begin tot het einde bij bent?
Ik hoop dat ik erbij mag zijn, tot aan de oorlog bij Jericho Hill!