drankjeVandaag was het dan zover de persrelease van Dreamcatcher. De fanclub was uitgenodigd door Warner Bros om hier aanwezig te zijn, en natuurlijk hebben we deze kans niet laten schieten.
Na het verzamelen eerst even een drankje nuttigen om de zenuwen voor de film te koesteren. Hierna zijn we naar de bioscoop gelopen om de film te bekijken. Een ieder zal hieronder zijn eigen korte oordeel weergeven. De meningen vanuit Amerika over de film waren verdeeld. De een vond het helemaal niets, de ander vond het geweldig. Wat wij ervan vonden? Hier een verslag van onze dag.

Om 11:00 ontmoeten we elkaar in een cafeetje in Amsterdam. Daar ging de telefoon: of er iemand van ons naar een opname van RTL-boulevard wilde komen op korte termijn. Spanning op spanning op spanning dus deze dag! De laatste nieuwtjes werden uitgewisseld en al heel snel was het tijd om naar de bioscoop te gaan. We werden verwelkomd door iemand van Warner Bros en zagen mensen van de pers ook al naar binnen gaan. In de zaal zaten we ongeveer met 35 mensen, en niemand van ons had ooit in zo’n lege bioscoopzaal gezeten. Geen reclame vooraf, geen pauzes tussendoor. Neerploffen en direct film kijken, best lekker eigenlijk. Na het voorstellen van de karakters en de situatie (terugblikken op hun jeugd) ging de film echt rollen. De ene schrik na de andere, maar ook humoristische stukjes.

Zodra de film was afgelopen gingen enkelen van ons de flyers uitdelen die we hadden gemaakt, om ook bij de pers de fanclub bekend te maken. En nu maar hopen dat ze ons willen noemen in de krant of het tijdschrift waar ze voor werken. Voor ons zat in elk geval al een recensieschrijver die er maar niet veel aan vond, en aan ons vroeg wat wij als fanclub er nu van vonden. Achter ons zaten twee oudere dames met hun voeten op de leuning van de stoel voor hen. Een van hen heeft de hele film een (niet aangestoken) shagje in haar mond gehouden. Een andere meneer achter ons hoorden we af en toe giechelen. Afwachten dus maar… Net zoals dat in Amerika is gegaan, vermoeden wij dat er heel wisselend geschreven gaat worden over Dreamcatcher. Maar als je het boek mooi vond, een beetje van sciencefiction houdt en van horror weten we bijna wel zeker dat je de film ontzettend goed gaat vinden. Maar neem iemand mee in wiens arm je kunt knijpen als je het spannend wordt…
We maakten er onder elkaar nog een leuke dag van: gezellig gegeten en uren lang gekletst over van alles en nog wat, maar vooral over de film…

Hieronder vind je terug wat wij er van vonden:

esther2Esther
Het is weer een griezelig ouderwets King-verhaal, dit keer in een SF-jasje gestoken. Het inmiddels overbekende Derry fungeert als epicentrum. De schokgolven overwinnen niet alleen afstand, maar ook tijd. Net als in het boek komen de hoofdpersonen snel tot leven; Duddits spookt ook nu nog in mijn gedachten. Én het was natuurlijk grandioos de film nu al te zien en dan nog samen met mijn mede fanclub fanaten. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden … nog een weekje wachten…

barbara3Barbara
Ik kende het boek niet, en ik ging er dus vol verwachting in. Dat heeft voordelen… en nadelen. Het voordeel lijkt me duidelijk, het nadeel is dat het boek nu natuurlijk minder spannend is. Maar ik zie het toch liever in deze volgorde. Als ik nu het boek lees kan ik zien of King zich aan de film gehouden heeft…?!?! De sfeer in de film is goed, lekker donker, creepy. De opnames zijn soms buitengewoon mooi.
De filmposter geeft dat al aan. Ja, het had wel wat om hem te zien nog voor de première, een week voordat heel Nederland kan gaan.

mark2Mark
Na het lezen van het boek was ik nogal ontdaan. Ik had veel moeite met het verhaal, vooral omdat ik absoluut niet van aliën-verhalen houdt, wat dit dus echt wel is. Toch was ik vol verwachting naar de film omdat de trailer veelbelovend was. Na het voorstellen van de personages komt het verhaal snel op gang. Wederom wordt de allerdaagse gang van zaken overhoop gehaald door een onverwacht voorval. De spanning wordt snel ingezet en goed vastgehouden waardoor ik geboeid bleef kijken naar wat er op het doek zich afspeelde. Pluspunten: goede karakterrollen, spannend plot afgewisseld met prettige humor. Minpunten: indien het verhaal onbekend denk ik dat sommige passages onduidelijk zijn, en het genre. Dit laatste is natuurlijk wel erg persoonlijk.

chrissy2Chrissy
Al weken maakte ik kleine dansjes om mijn collega’s op het werk heen als ik hen vertelde dat we naar de persrelease mochten van de nieuwe film van Stephen King. Laat ik het er maar op houden dat ze op mijn werk blij zijn dat ik dat achter de rug heb 😉 Vol verwachting dus naar Amsterdam en alle dingen waar we op hoopten zijn gebeurd.
We mochten flyers uitdelen voor de fanclub, kregen zelf een prachtige persmap toe bedeeld en de film was ook alles wat ik ervan verwachtte. Omdat ik het boek al had gelezen natuurlijk, wist ik op sommige punten wat er zou gaan gebeuren, want de film volgt het boek vrijwel nauwlettend (wat er niet aan klopt vind je in de dreamcatcher special). Ik had het genoegen naast Barbara te mogen zitten, die het boek nog niet heeft gelezen en op zijn minst 15 keer met haar handen zat te wapperen van schrik.
Een goede graadmeter voor hen die het boek dus nog niet lazen. Het begin van de film is wat slow, maar nadat iedereen is voorgesteld en de situatie is geschetst vliegt het spektakel (en de shitweazels) op je af. Fantastisch!

susanne2Susanne
Het was een tijdje geleden dat ik het boek had gelezen en na het zien van de film dacht ik in de eerste instantie dat het bijna precies als het boek was. De film heeft me kunnen boeien van begin tot het eind. Zelfs als je wist wat er zou gebeuren, bleef het verrassingseffect zeer aanwezig. De personages zijn uitstekend gekozen, ik had zelf geen betere kunnen wensen. Zelfs het gevoel wat in het boek omschreven staat bij het zien van de jonge Duddits, is precies het gevoel wat ik kreeg van de jonge Duddits in de film. Dat op zich zegt toch al genoeg. Mijn eerste gedachte, dat de film bijna precies was als het boek, was echter niet correct. Op weg naar huis, in de trein, heb ik het einde nog eens gelezen. Die verschilden al ontzettend van elkaar. Toen bladerde ik nog eens door het boek en kwam toch heel belangrijke verschillen tegen. Maar al met al doet dit niks af aan de film. Doordat de juiste sfeer, de juiste stemming en de speciale band tussen de jongens in de film goed naar voren komt, maakt dat de discrepanties tussen boek en film als iets acceptabels. Samengevat; het is een goede, spannende film en zeker de moeite waard om te bekijken, mits je stalen zenuwen en een sterke maag hebt.

gea2Gea
Ik had zelf het boek nog niet gelezen omdat ik daar niet veel tijd voor heb gehad. Ik ben tijdens het zien van de film wel een aantal keer flink geschrokken, dit tot hilariteit van Joep en Barbara die naast mij zaten. Wederom zijn de droge humor en de spanning, wat horror aspecten in een goede onderhoudende film gegoten (naar mijn inziens dan). Ik vond het opvallend dat King blijkbaar ook de richting van de Sf horror op is gegaan, en ook nu staat een besmetting centraal (The Stand en Golden years) iets waar in de tijd van SARS goed in kan worden in geleefd. En soms vind ik het wat aan de lange kant. King verteld nu eenmaal graag beeldend. Toch vind ik het een aanrader, voor een avondje spannende film. Heel veel plezier in ieder geval !

joep2Joep
Dreamcatcher is een film, waar weer ouderwetse horror momenten inzitten. Het duurt even voor het verhaal op gang komt, maar dan heb je wel wat. Humor van King wordt aardig weergegeven en het verhaal volgt goed het boek. Ik geef de film een 7.

Helaas moest onze Jan verstek laten gaan die dag. Maar voor straf sturen we hem naar de bioscoop…

Follow by Email
YouTube