Acteurs | Verhaal | Script | Verhaal vs film | Fouten & Feiten
Credits, Muziek & Awards | VHS/DVD | Trailer & Reviews | Fotogalerij

Regisseur Rob Reiner werd geboren op 6 maart 1947 in New York. Zijn debuut in de filmwereld was als acteur; in 1967 schitterde hij in de film Enter Laughing. Daarna acteerde hij in nog 32 andere films, waaronder The Jerk (1979), Throw Momma From The Train (1987), Sleepless in Seattle (1993) en The Majestic (2001). Dit was overigens niet zijn eerste samenwerking met Stephen King; in 1990 produceerde hij de film Misery, waar hij zelf ook nog een klein rolletje in speelde.

Tijdens zijn acteercarrière ging hij zich ook toeleggen op het werk als tekstschrijver en producer. Hij schreef de teksten voor Tv-series als All in the Family (1971) en Happy Days (1974) en produceerde 16 films, waaronder bekende titels als The Princess Bride (1987), When Harry Met Sally (1989) en A Few Good Men (1992). Hij heeft zijn eigen productiemaatschappij genaamd Castle Rock Entertainment.

Lof vooral ook voor de vasthoudende scenarioschrijvers Raynold Gideon en Bruce A. Evans. Zij wilden in eerste instantie de rechten voor het verhaal van Stephen King kopen, maar konden King’s vraagprijs van $100.000,- vooraf en 10% van de bruto winst, niet betalen. De twee hebben een jaar lang bij alle grote maatschappijen met het verhaal lopen lobbyen, maar niemand wilde aan de productie beginnen. Uiteindelijk vonden zij Martin Shafer van Embassy Communications bereid om het bedrag te betalen. De regie zou in eerste instantie in handen komen van de Brit Adrian Lyne (Flashdance). Omdat hij echter op het moment dat de productie begon al bezig was met de voorbereiding van de verfilming van 9½ Weeks, werd Rob Reiner benaderd, die het script al eens ter beoordeling had doorgelezen.
Twee dagen voordat men met filmen zou beginnen, werd Embassy Communications overgenomen door The Coca-Cola Company, die ook Columbia Pictures bezat, en toen werd het project onmiddellijk geschrapt. De redding kwam van de kant van Norman Lear, voormalig mede-eigenaar van Embassy. Zijn bedrijf Act III Productions wilde het project wel overnemen en Lear betaalde uit eigen zak het benodigde budget van $8 miljoen. Op 17 juni 1985 begon met alsnog met de opnamen van ‘The Body’.

Op het laatste moment werd de titel van de film gewijzigd. ‘The Body’ klonk teveel als een seksfilm, bodybuilding film of een horrorfilm. Rob Reiner opperde de titel ‘Stand By Me’, en die werd als minst onpopulaire gekozen.

Muziek

Jack Nitzsche composeerde de muziek voor de film. Op 8 augustus 1986 kwam het soundtrack album uit, die veel van de 50- en 60’er-jaren muziek uit de film bevatte.

“Everyday” (Buddy Holly) – 2:07
“Let the Good Times Roll” (Shirley and Lee) – 2:22
“Come Go with Me” (The Del-Vikings) – 2:40
“Whispering Bells” (The Del-Vikings) – 2:25
“Get a Job” (The Silhouettes) – 2:44
“Lollipop” (The Chordettes) – 2:09
“Yakety Yak” (The Coasters) – 1:52
“Great Balls of Fire” (Jerry Lee Lewis) – 1:52
“Mr. Lee” (The Bobbettes) – 2:14
“Stand by Me” (Ben E. King) – 2:55

 

Credits

© 1986 Columbia Pictures Industries presents an Act III Production
Filmed in Technicolor, prints by DeLuxe
Running Time: 89 minutes
Director: Rob Reiner
Producers: Andrew Scheinman, Bruce A. Evans and Raynold Gideon
Production Design: Dennis Washington
Screenplay: Bruce A. Evans and Raynold Gideon
Director of Photography: Thomas del Ruth
Editor: Robert Leighton
Original Music: Jack Nitzsche
Sound: Bob Eber and Mark Curry
Set Design: Richard MacKenzie
Casting: Jane Jenkins and Janet Hirshenson
Costume Supervisor: Sue Moore
Make-up: Monty Westmore
Special Effects: Richard L. Thompson and Henry Millar
Stunt co-ordinator: Rick Barker

Awards   

  • Nominated: Academy Awards, 1987
    Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium
  • Nominated: Casting Society of America, 1987
    Best Casting for a Feature Film, Drama
  • Nominated: Golden Globes, 1987
    Best Director
    Best Motion Picture, Drama
  • Nominated: Independent Spirit Awards, 1987
    Best Director
    Best Feature
    Best Screenplay
  • Nominated: Writers Guild of America, 1987
    Best Screenplay Based on Material from Another Medium
    Won: Young Artist Awards, 1987
    Jackie Coogan Award: River Phoenix, Wil Wheaton, Jerry O’Connell, Corey Feldman
Follow by Email
YouTube